Trygghetstelefon
Trygghetstelefonen är är en personlig telefon som ska användas i bostaden vid oförutsedda hjälpbehov, exempelvis om du ramlat, blir sjuk eller behöver hjälp av någon annan anledning. Larmknappen kan bäras runt halsen eller runt handleden. Du larmar genom att trycka på larmknappen eller trygghetstelefonen. När du har larmat finns det personal som svarar dygnet runt och som åker hem till dig om det behövs.
För att få en trygghetstelefon behöver du göra en ansökan hos Biståndshandläggare. Det är även dit du vänder dig för att avsluta din trygghetstelefon.
Vid akut sjukdom ska du alltid ringa larmnumret 112. För sjukvårdsupplysning ringer du 1177.
Vem installerar trygghetstelefonen och vem svarar på larm?
Den hemtjänstutförare du har valt installerar din trygghetstelefon och besvarar även larm från dig klockan 07.00-22.00. Kommunens nattpatrull besvarar larm klockan 22.00-07.00.
Om du inte har andra insatser än trygghetstelefon kommer din utförare att vara Ljusdals kommuns hemtjänst.
Kontakt
Kontaktcenter
Ljusdals kommun
0651-180 00
Dela denna sida: