
Så fungerar demokrati
Demokrati betyder att folket bestämmer.
Det innebär att folket väljer vilka som ska styra.
Vart fjärde år är det val i Sverige.
Då får du som fyllt 18 år rösta. Du måste även ha bott i Sverige i minst tre år.
Du röstar på det politiska partiet eller de personer du vill ska styra riksdagen, landstinget och kommunen.
De personer som beslutar över Ljusdals kommun kallas förtroendevalda.
De flesta förtroendevalda är fritidspolitiker. Det betyder att de arbetar med både politik och samtidigt har ett vanligt jobb.
Partierna har bildats av människor som tycker att samma saker är viktiga.
Varje parti har ett partipolitisk program. Där står det vad partiet vill kämpa för.
Alla kan bli medlemmar i ett parti.
Länkar
Dela denna sida: