Säkerhet och trygghet i våra förskolor och skolor
Att barn och elever ska känna sig trygga i förskola och skolan är en av Ljusdals kommuns viktigaste uppgifter. Vi arbetar kontinuerligt med att säkerställa en säker och trygg miljö genom förebyggande insatser, tydliga rutiner och nära samverkan med andra aktörer.
På den här sidan har vi samlat vanliga frågor och svar om vårt trygghets- och säkerhetsarbetet i våra förskolor, grundskolor och gymnasium. Här kan du läsa om våra insatser, handlingsplaner och de åtgärder vi genomför för att öka tryggheten i våra verksamheter.
Sidan uppdateras löpande.
Hur jobbar Ljusdals kommun med trygghet och säkerhet i sina förskolor, grundskolor och gymnasium?
Ljusdals kommun arbetar främjande och förebyggande inom och mellan våra sektorer, vi samverkar också med civilsamhället för att skapa en trygg och säker skolmiljö för både barn, elever och personal.
Säkerheten på våra förskolor och skolor är en våra stora prioriteringar och många insatser är genomförda de senaste åren för att öka säkerheten. Krisplaner, plan för PDV, övningar och implementering av app för kommunikation är några av våra insatser.
Hur jobbar Ljusdals kommun med det förebyggande säkerhetsarbetet?
Grundläggande är att vi ständigt arbetar med att skapa ökad medvetenhet och ökad samverkan mellan hemmet, enheter, sektorer och polismyndighet. Att känna sig trygg och säker under sin tid på förskola, grundskola och gymnasium är en grundförutsättning för att kunna uppnå uppsatta mål i läroplanen. För att stödja det arbetet finns för varje skolenhet handlingsplaner att följa. Det finns bl.a. likabehandlingsplan mot kränkande behandlings och diskriminering, handlingsplan vid händelse av pågående dödligt våld och handlingsplan vid hot och våld.
Vi arbetar kontinuerligt med beredskapsfrågor. Under läsåret 2025/2026 kommer Sektor Lärande ha ett ökat fokus på beredskapsfrågor och arbeta fördjupat med det. Ljusdals kommun arbetar förebyggande med risk- och sårbarhetsanalyser och krishantering. Enskilda, lättare tillbud eller olyckor hanteras vanligtvis av enhetens personal.
Ett nära samarbete finns mellan elevhälsa, lärare, pedagoger och mentorer för att stödja och fånga upp de barn och elever som har behov av extra stöd. Årligen genomförs olika attitydundersökningar hos våra elever, vissa internt inom kommunen och vissa som är nationella. Kommunen har en handlingsplan för hur olika olyckstillbud och krissituationer ska hanteras. Vid stora eller allvarliga olyckor och tillbud är enhetens krisorganisation tillsammans med kommunens krishanteringsorganisation utbildade i att hantera händelsen.
Varje skolenhet finns ett nära samarbete mellan våra rektorer, samordnare för trygghet och säkerhet och vår centrala säkerhetsavdelning på kommunledningskontoret. Alla skolenheter genomför utbildningar och årliga lokala övningar i PDV, pågående dödligt våld.
Samtliga förskolor och skolor har en PDV-plan (pågående dödligt våld). Planen revideras regelbundet.
Handlingsplan vid händelse av hot och våld pdf, 1.2 MB.
Plan mot kränkande behandling och diskriminering pdf, 774.5 kB.
Hur jobbar Ljusdals kommun vid olyckor och kriser?
Olyckor och kriser är något som vi tyvärr alla drabbas av någon gång. Om något händer i våra verksamheter är det viktigt att vara förberedd. Alla förskolor och skolor har krisplaner. Det finns också rutiner för hur vi ska göra för att på bästa sätt hjälpa till om något händer.
Vid akuta situationer, till exempel extremt väder, kan verksamheterna påverkas. Vår ambition är att hålla öppet så långt det är möjligt. Information om inställda bussar eller stängda verksamheter meddelas via våra skolsystem, på Ljusdals kommuns hemsidan och P4 Radio Gävleborg. Varje förskola och skola har rutiner för hur föräldrar ska kontaktas om något händer. Information ges via SMS eller skolsystemet.
Om något händer är det viktigt att veta hur vi på bästa sätt ska hantera detta. På varje skolenhet finns en krisplan. Det finns också en övergripande krisplan som kan användas om det händer något som drabbar många.
Krisplanerna innehåller bland annat namn och kontaktuppgifter till personer som är lämpliga att hantera en kris. Inom kommunen finns en grupp som kallas POSOM som står för psykiskt och socialt omhändertagande. Insats från POSOM ska användas vid extraordinära händelser och kriser där samhällets ordinarie resurser inte räcker till.
Hur jobbar Ljusdals kommun med tillsynsansvar?
Med tillsynsansvar avses här ansvar för att den som deltar i en kommunal verksamhet för barn och ungdom inte skadas till följd av olycka, inte utsätts för eller själv utför någon form av brottslig handling samt att tredje man inte drabbas av skador genom något som barnen/ungdomarna gör i verksamheten.
Ansvar förutsätter att den tillsyn och uppsikt som är normal i verksamheten, eller vid behov en utökad tillsyn, ger personalen möjlighet att förhindra att olyckshändelser eller brottsliga handlingar inträffar. Det innebär att personal rent fysiskt finns i närheten - inom syn- och hörhåll - så att personalen har en möjlighet att ingripa.
Som alla andra former av ansvar i verksamheterna ligger tillsynsansvaret i första hand på enhetens rektor. Rektor har att tillse att all personal är insatt i vad som gäller ifråga om tillsynsansvaret och att det kan utövas på ett tillfredsställande sätt.
Tillsynsansvaret avtar i och med att barnet uppnår högre ålder och mognad. Tillsynsansvaret gäller upp till 18 års ålder. För individer över 18 år föreligger inget tillsynsansvar.
Hur jobbar Ljusdals kommun med barn- och elevinflytande samt samverkan på de olika skolenheterna?
Från det att barnet börjar på förskola tills att det blir myndigt samverkar pedagoger med både vårdnadshavare och elever. Samverkan sker på många olika sätt och är viktig för barnets utveckling och lärande. Barn och elever ska ges inflytande över utbildningen.
Verksamheterna ska på olika sätt stimulera dem till att ta en aktiv del av utbildningen. De ska informeras om frågor som rör dem. Formerna för hur barn och elever ska ges inflytande varierar och ska anpassas efter mognad och ålder. I skolan finns olika forum för elevinflytande såsom klassråd, elevråd och på vissa enheter även matråd.
Ljusdals kommun har tagit fram förväntansdokument barn, elever och vårdnadshavare på våra enheter. Det reglerar vilka förväntningar elever och vårdnadshavare kan ställa på skolan samt vad skolan förväntar sig att elever och vårdnadshavare ska göra. Det finns ett förväntansdokument för förskola, grundskola och gymnasium.
Vad omfattar kommunens olycksfallsförsäkring?
Alla barn och elever i Ljusdals kommun omfattas av en olycksfallsförsäkring som kommunen tecknat genom Svedea. Vill du läsa mer om försäkringen kan du gå in här:
Hur fungerar säkerhetsarbetet i fristående förskolor och skolor?
De fristående verksamheternas huvudmän har ansvar för att sina förskolor och skolor är säkra. Ljusdals kommun granskar i sin tillsyn av fristående förskolor att de arbetar med säkerhet i sina verksamheter.
Har lärare vid kommunens förskolor, grundskolor och gymnasium genomfört utbildning i pågående dödligt våld, PDV?
Ja, all personal på samtliga skolenheter har genomgått introduktion och utbildning i PDV och årligen medverkar all personal i minst en övning i PDV. Att utbilda i PDV bidrar till att personalen ökar sin samlade förmåga att hantera en potentiell våldshandling genom att ha fått grundläggande teoretiska kunskaper på området.
Utbildningen innebär också att personalen praktiskt får öva tillsammans samt diskuterat förbättringar som kan och behöver göras på sin skolenhet. Vi övar också med verktyg/app för in- eller utrymning.
Alla kommunala skolenheter har en handlingsplan för utbildning, kommunikation och övning. All fast anställd personal har genomgått utbildning i PDV och all nyanställd personal genomgår en introduktion.
Har elever på kommunens skolor fått information om hur de ska agera vid en skolattack?
Inom barn- och utbildningsförvaltningen har vi fokuserat på att utbilda all personal i PDV, pågående dödligt våld och säkerställa att alla skolor har krisplaner.
Inom grundskolan och gymnasium har vi infört plattformen Cosafe som bland annat har en app som personal ska använda för att larma och kommunicera vid allvarliga händelser.
På huvudmannanivå förs nu diskussioner om vilka obligatoriska utbildningar eleverna bör gå, utifrån elevers ålder och vilken årskurs de går i.
Alla elever övar årligen utrymning i samband med brand och sedan början av 2024 övar elever tillsammans med personal även att utföra en enkel inrymning. Det finns aspekter i övning med barn och elever som man behöver överväga.
Dela denna sida: