Drygt 1,6 miljoner såg Antikrundan från Järvsö i tv

När SVT:s Antikrundan sändes från Järvsö fick bygden visa upp vad den har att erbjuda för en stor andel av Sveriges befolkning.

Enligt SVT:s presstjänst var det 1 650 000 personer som såg tv-sändningen från Stenegård på torsdagskvällen. Det är betydligt fler än till exempel antalet som såg nyhetssändningarna runt Antikrundan.

- Det här betyder otroligt mycket för Stenegård och arbetet med hälsingegårdarna som världsarv. Vi har till exempel på sociala medier fått mycket större antal delningar än tidigare, säger Charlotta Netsman, verksamhetschef för Stenegård.

Kommunägda Stenegård använder Antikrundan i sin marknadsföring och gläds åt att ytterligare ett program av Antikrundan från Järvsö visas i vår på bästa sändningstid i SVT1. Det blir preliminärt på skärtorsdagen den 24 mars.

- Vi hakar sedan på och förnyar Hälsingegårdarnas dag genom att köra en hel helg och tidigarelägga arrangemanget till 28-29 maj, säger Charlotta Netsman och lovar fler nyheter kring Stenegård senare.

Även på Destination Järvsö ses en stor möjlighet till att öka turisttillströmningen när SVT sänder två Antikrundan-program från Stenegård.

- Här ser vi en stor möjlighet till att öka intresset för vad våra trakter har att bjuda sommartid. Vintertid är vi redan mer inarbetade som besöksmål, säger Anna-Lena Wallin, tillförordnad platschef på Destination Järvsö.