
Om folkomröstningen på lättläst svenska
.png)
Den 23 november var det kommunal folkomröstning i Ljusdals kommun.
På den här sidan hittar du information om vad som händer efter folkomröstningen.
När du klickar på plustecknet ser du svaret på frågan.
Längst ner finns en länk som du kan trycka på om du vill skriva ut frågorna och svaren.
Folkomröstningens fråga och resultat
Vad röstade vi om?
Frågan var:
Ska kommunen bygga Älvhallarna?
Du kunde rösta Ja eller Nej.
Vad blev resultatet?
Fler än hälften av alla som kunde rösta gjorde det.
Fler röstade Nej än Ja.
Vad händer efter röstningen?
Gör politikerna som jag vill?
I folkomröstningen fick du och andra som bor i kommunen säga vad ni tycker om att bygga Älvhallarna.
Efter folkomröstningen är det politikernas tur att rösta.
Politikernas röstningsmöte kallas kommunfullmäktige.
Det är i röstningen på kommunfullmäktige som politikerna fattar beslutet om Älvhallarna ska byggas eller inte.
När beslutar politikerna?
Den 23 februari har politikerna sitt röstningsmöte. Då kommer de att bestämma om Älvhallarna ska byggas eller inte..
När får jag veta vad politikerna bestämde?
Alla som vill får komma till Ljusdalssalen i kommunhuset och lyssna på mötet.
På mötet pratar de om Älvhallarna och om en massa andra saker.
Det går också att titta på mötet hemifrån via länk.
Ibland använder politiker många och svåra ord på sina möten. Då kan det vara svårt att förstå vad de egentligen bestämde.
Dagen efter att politikerna röstat kommer det att stå på den här sidan vad politikerna bestämde om Älvhallarna.
Om folkomröstningen
Varför hölls det en folkomröstning?
För fem år sedan skrev flera olika föreningar till kommunen. De ville att man skulle bygga nya idrottshallar.
De som jobbar på kommunen undersökte vad som skulle behövas för att kunna bygga hallarna. De tog också reda på hur mycket pengar det skulle kosta.
Några politiker tyckte att det var en bra idé att bygga hallarna. Andra tyckte att det var en dålig idé.
Politikerna röstade om saken. Det var fler politiker som ville bygga hallarna än som inte ville. Därför bestämdes det att hallarna skulle byggas.
Fler än tusen personer skrev då till politikerna att de först borde ta reda på vad folket i kommunen tycker.
Politikerna gick med på att lyssna på vad folket tycker innan de tog det slutgiltiga beslutet.
PDF för utskrift
Dela denna sida: