Tillfällig matförsäljning

Ska du sälja mat på Moläta eller något annat evenemang i eller utanför kommunen? Då måste din verksamhet vara registrerad hos den kommun din verksamhet huvudsakligen utgår från. Det räcker alltså med att du är registrerad i en kommun och har ditt beslut om registrering med dig när du säljer mat på verksamheter i andra kommuner än din huvudsakliga kommun.

Du måste anmäla verksamheten – om du inte redan är registrerad

Din verksamhet måste vara registrerad om du ska sälja eller hantera mat. Om du redan är registrerad hos oss behöver du dock inte betala något extra för att utöka med evenemangsverksamhet. Om du planerar att delta vid flera evenemang under året och ha samma sortiment och hantering kan du få en registrering som gäller tills vidare. Skriv det i så fall i din anmälan.

Registrera gör du genom att fylla i blankett för Anmälan om registrering av livsmedelsverksamhet.

Livsmedelskontroll vid tillfällig matservering

Vid kontrollen tittar vi på om du kan hantera livsmedlen på ett säkert sätt. Detta innebär bland annat att se om du har nödvändig utrustning och inredning på försäljningsplatsen som t.ex. tillgång till anordning för hygienisk tvättning och torkning av händer. Vi försäkrar oss om att alla som arbetar på platsen känner till vilka rutiner som gäller och har de kunskaper de behöver för att hantera maten på ett sätt som gör att dina kunder får säker mat.

Läs mer om regler för rörliga och/eller tillfälliga lokaler (t.ex. tält, marknadsstånd och mobila försäljningsfordon) i bilaga II, kapitel III i Förordning (EU) 852/2004.