torsdag 9 februari 2012
Till Startsida
Tillbaka

Så fungerar demokrati

De personer som beslutar över Ljusdals kommun kallas förtroendevalda.

Det är en viktig uppgift för kommunen att se till att du som bor här får dina önskemål uppfyllda.

Demokrati betyder att folket bestämmer.
Det innebär att folket väljer vilka som ska styra.
Vart fjärde år är det val i Sverige.
Då får du som fyllt 18 år rösta.
Du måste även ha bott i Sverige i minst tre år.
Du röstar på det politiska partiet eller de personer du vill ska styra riksdagen, landstinget och kommunen.
De flesta förtroendevalda är fritidspolitiker. De arbetar med både politiken och har ett vanligt jobb.

Partierna har bildats av människor som tycker att samma saker är viktiga.
Varje parti har ett partipolitisk program.
Där står det vad partiet vill kämpa för.
Alla kan bli medlemmar i ett parti.

Publicerad: 2011-10-26 11.06
Tipsa en kompis
Ljusdals
Ljusdals kommunvapen
Kommun, 827 80 Ljusdal  |  Tfn: 0651-180 00, Fax: 0651-183 77  |  E-post: kommun@ljusdal.se  |  Org nr: 212000-2320  |  Om webbplatsen